Van Darwin naar Alice Springs in 10 dagen! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Yara Schotel - WaarBenJij.nu Van Darwin naar Alice Springs in 10 dagen! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Yara Schotel - WaarBenJij.nu

Van Darwin naar Alice Springs in 10 dagen!

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

18 Mei 2016 | Australië, Alice Springs

Hallo allemaal!!

Hierbij mijn verslag van mijn 10daagse tour in de outback. Het was geweldig!!!

Vorige week zaterdag en zondag hebben we doorgebracht in Kakadu National Park. Dit park is ongeveer net zo groot als de helft van Nederland. Het was daarom soms best een eindje rijden tussen de ene plek en de andere plek. We hebben veel Aboriginal art gezien op rotsen, we hebben gezwommen in meren met enorme watervallen en we hebben een crocodile cruise gedaan waarbij we meerdere krokodillen zagen zwemmen en die erg dichtbij kwamen! Het park was prachtig! We hebben nog veel verschillende soorten vogels gezien en dingo's, waterbuffalos en wallabies gezien. Het was een hele leuke groep met aardige mensen. De wandelingen waren wel 'zwaar', dit omdat het zo ontzettend warm, klam en benauwd was. Hier zweet je nog meer dan in een sauna! Ik heb ook nog nooit zo veel water gedronken op een dag!

Maandag reden we naar het Litchfield National Park, hier hebben we ook in verschillende meren gezwommen en hebben daar gelunched. Heerlijk!! In de middag terug gereden naar Darwin. Daar bleven we een nacht in een hostel. Eerst uit eten gegaan met de groep, mee gedaan met een quiz en daarna nog gedanst tot in de late uurtjes!!

Dinsdag met de volgende tour mee richting Alice Springs. Deze tour was zo'n 1700 km.. we reden wel wat om om nog meer te zien. De 1e dag hebben we in Katherine Gorge park door gebracht. Van de vorige groep waren we nog met 6 overgebleven en er kwamen 3 nieuwe mensen bij. Het groepje was veel kleiner maar dat was juist heel leuk. Ook hier weer gezwommen en gewandeld. En in de middag weer een helikopter vlucht gemaakt! Over de Katherine river en Katherine Gorge, prachtig was het! Deze helicopter had geen deuren vooraan en ik mocht daar zitten naast de piloot. Dat was zo ontzettend gaaaaaf!!!!
Savonds kwamen we aan in het kamp en hebben gekookt en gegeten.

Woensdag om 4:45 uur uit bed! Gezwommen in de Bitter Springs in Mataranka, lekker warm water, 25 graden. Dit was fijn omdat het deze dag niet erg warm was... Zo'n 23 graden! Dat waren we niet meer gewend! Daarna gezwommen in Mataranka thermal Pools in Elsey national park. Vervolgens naar de Daly Waters pub geweest, zag er erg leuk uit, lag echt in de outback.. Hierna verder gereden naar een heel oud huisje, heel erg afgelegen. Tot 1986 woonden daar mensen die te paard het vee bij elkaar dreven en naar Darwin brachten. Een tijd later waren er helikopters en motoren en waren deze mensen niet meer nodig. Dus vanaf 1986 staat het huisje leeg, dat konden we wel zien.
Hierna hebben we nog wat hout gesprokkeld voor het kampvuur en zijn vervolgens naar het kamp gereden.

Het kamp lag op een cattlefarm, een veebedrijf die zo'n 600/700 koeien hebben rondlopen in een heel groot gebied. Na gekookt en gegeten te hebben in een oud schooltje op het kamp gingen we bij het kampvuur zitten. Eén van de eigenaren van de farm kwam wat griezelverhalen vertellen die (volgens hem) waargebeurd zijn... Na deze verhalen durfden we niet meer alleen naar het toilet!
We konden kiezen of we in een tent gingen slapen of buiten in een swag, een swag is een soort grote slaapzak met een matje en kussen erin. Met 7 anderen heb ik buiten geslapen, we lagen in de swags rond het kampvuur. Het was alleen zo ontzettend koud snachts, heb haast geen oog dicht gedaan. Dus na een kort nachtje moesten we er weer erg vroeg uit (5:00uur was ongeveer de standaard tijd tijdens de hele tour).

Donderdag ons laatste stuk richting Alice Springs. Veel gereden deze dag, we moesten nog zo'n 560 km rijden. We zijn naar Devils Marbles geweest, super gaaf om te zien! Vervolgens gelunched bij een pub, de eigenaar verzamelde van alles hier, bezoekers konden spullen achter laten van hun land, zoals een T-shirt of vlag... Daarna zijn we naar Wycliffe Well geweest (UFO Capital of Australia). Dit plaatsje staat bekend om het feit dat veel mensen hier ufo's in de lucht hebben gezien...... Het benzine station waar we stopten had dan ook aliens en een UFO buiten staan en je kon van alles kopen wat te maken had met aliens. Klein beetje vreemd maar wel grappig...

Na een lange reis kwamen we aan in Alice Springs, we hebben onze spullen uitgepakt en zijn daarna met de groep uit eten geweest. Vervolgens nog met 3 vrienden uit gegaan bij een leuke club, was weer erg gezellig!

Vrijdag hadden we een dagje "vrij", we mochten wat voor onszelf gaan doen in Alice Springs. Eerst hebben we uitgeslapen, vervolgens met z'n 6en ergs gebruncht en daarna aan het zwembad gelegen. Het was 'maar' 22 graden, maar in de zon leek het wel 30 graden. Het weer is hier zo anders, het is echt enorm koud savonds en snachts, lijkt wel alsof het vriest en overdag kan het nog best heet worden.
We zijn savonds naar de zonsondergang wezen kijken op de Anzac Hill.
Een jongen van onze groep ging een andere tour doen dan ons dus als afscheid samen gekookt, gegeten en een drankje gedaan.

Zaterdag ochtend ging de wekker weer om 5:00 uur (ik raak er haast aan gewend) en vertrokken we rond 6:00 uur met de laatste trip. We gingen eerst naar het kamp waar we de eerste nacht verbleven. Daar hebben we geluncht en vervolgens zijn we naar de Ayers Rock (Uluru) geweest, wat was dat gaaf om te zien! Dit is één van de dingen die ik al heel lang heel graag wilde zien... We hebben er een stuk omheen gelopen terwijl er door de tourguide van alles verteld werd. We hebben nog wat meer over de geschiedenis van de Uluru geleerd in het informatie centrum. Savonds hebben we de zonsondergang bij de Uluru bekeken onder het genot van champagne en hapjes. Prachtig was het! Daarna lekker gegeten en eventjes bij het kampvuur gezeten. Snachts weer in een swag geslapen, wat was dat weer koud!!! Het was zo'n 7 graden...

Zondagochtend vroeg eruit om naar de zonsopgang te kijken bij de Uluru. Hierna zijn we naar The Olga's (Kata Tjuta) gereden. Reusachtig grote rotsen, ongelooflijk mooi om te zien. Daar hebben we een wandeling door heen gemaakt van zo'n 9 km, dat was zwaar!!! Moesten veel klimmen en het was ook nog eens lekker warm..
Vervolgens terug naar het kamp om te lunchen waarna we naar het volgende kamp reden, het Kings Creek Cattle Station.
Dit kamp lag echt in de middle of nowhere... Hier moest je het water van de douche zelf opwarmen met een houtkachel, had de wc geen deur en was er totaal geen telefoonservice.. Toch heeft dat wel wat...
We hadden een gezellige avond, gegeten rond het kampvuur en ook deze nacht in een swag geslapen. Het was deze nacht gelukkig niet zo koud. Wel was het mogelijk dat er dingo's rond zouden lopen snachts...dus we moesten geen eten en schoenen achter laten. Want daar zijn ze gek op!!

Na een korte nacht reden we na het ontbijt naar de Kings Canyon. Hier hebben we een tocht van 6km gemaakt, wat was dat ook weer ontzettend mooi!!
Na de wandeling terug naar het kamp om te lunchen en vervolgens gingen we op de weg terug naar Alice Springs. Tussendoor stopten we nog op een Camel farm, hier hebben we een klein rondje op een kameel gereden. Dat was een grappige ervaring!
Aan het einde van de middag kwamen we aan in Alice Springs. Savonds nog met een paar vrienden uit eten geweest en daarna op tijd naar bed. Iedereen was gesloopt na de 10 dagen!

Dinsdag ben ik met 3 vrienden wezen brunchen en daarna hebben we nog wat geshopt en gerelaxed bij het hostel. Intussen iedereen gedag moeten zeggen omdat ze naar huis vertrokken of naar een andere plaats. Dat was wel heel jammer, we waren echt een hecht groepje geworden. Maar gelukkig kunnen we via Facebook contact houden tegenwoordig :-)
Wat was deze tour ontzettend geweldig! Heb zoveel moois gezien, ontzettend veel gelachen en onwijs leuke mensen ontmoet. Deze tour ga ik nooit meer vergeten!

Dinsdagavond heb ik mijn tas ingepakt en woensdagochtend (vandaag) ging ik met het vliegtuig naar Perth, onderweg zag ik vanuit het vliegtuig de Ayers Rock! Dat was gaaf! In Perth werd ik opgehaald door mijn nicht Marit. Aan het begin van mijn reis ben ik ook bij hen geweest. Ik mag blijven logeren t/m zaterdag. Dan vlieg ik naar huis!!! Na een onwijs geweldige reis! Maarr jullie krijgen nog een klein verslagje van mij hoor ;-)

Ik ga nog even 2 daagjes genieten hier!

• 19 Mei 2016 - 08:14

Astrid:

Haihai, nou dat was in 10 dagen langs de highlights....met hele mooie natuur.
    Het slapen in een swag is wel een bijzondere ervaring, toch?....ik hoop dat je genoten hebt van de sterrenhemel.
    Nu nog 2 dagen ff genieten, en je hebt vast een afscheidsbbq ;o))
    suc6 met je terugvlucht en het wennen aan al het hollandse....
    cu's
    Astrid